Translate

niedziela, 13 maja 2012

Co jeszcze kwitnie

W ostatnich tygodniach w ogrodzie kwitło, lub nadal kwitnie wiele roślin, których jeszcze nie pokazywałam. Nie nadążam z opisywaniem każdej nowo rozkwitającej roślinki, ale to przecież nie wyścigi. Wszystkie roślinki sumiennie fotografuję i część z nich zostawię sobie na zimę. Takie zaległe zdjęcia będą w sam raz na długie zimowe wieczory :)

Dziś chciałam pokazać moje goryczki. Mam 4 odmiany, w tym dwie już zakwitły. Pozostałe są późniejsze.
Pierwsza to Gentiana clusi 


A druga Gentiana dinarica

 Prawdę mówiąc, to ja w tej chwili nie widzę różnicy między nimi. Albo zostałam oszukana przez sprzedawcę, albo są one jeszcze za młode i dlatego ciężko dostrzec różnice.

A to, znany chyba większości omieg wschodni - Doronicum orientale. Niezawodna bylina. Zakwita wcześnie i kwitnie przez kilka tygodni wspaniale rozjaśniając rabaty.


Przetaczniki, to duża i różnorodna grupa roślin. To kolejne ulubione przeze mnie roślinki. Uzbierałam ich już troszkę i gdy zakwitną pokażę.
Jako pierwszy zakwitł Przetacznik goryczkowaty -  Veronica gentianoides.
Odmiana o jaśniutko niebieskich kwiatach rośnie na słonecznej skarpie w bardzo ubogiej ziemi. Widzę, że ładnie przyrósł od zeszłego roku i obficie kwitnie.



 A ta odmiana - o ciemniejszych kwiatach, ma lepszą ziemię i odrobinę cienia po południu. Słabiej przyrósł i słabiutko też kwitnie.


Pięknych, rozrośniętych trójlistów zazdroszczę każdemu. Ja mam w tej chwili 4 odmiany kupione dwa lata i rok temu. Jak na razie kwitnie tylko jeden. O ile nie pomyliłam znaczników, jest to  Trillium erectum


A to śliczny orliczek bezostrogowy -  Semiaquilegia elcarcata. 
Niska bylina o kwiatuszkach w kolorze różowofioletowym, jak nazwa wskazuje, bez ostróg jakie mają orliki. Lubi miejsca cieniste.




A tu na dole zdjęcia Kuklik szkarłatny - Geum coccineum a za nim jeden z wielu orlików jakie rosną w ogrodzie.


4 komentarze:

  1. Zaczyna się robić prawdziwy busz.Nie ma chyba bardziej niebieskich kwiatów nić goryczki. Szkoda ,że są takie małe. Przetacznik też mi taki zakwitł jak Tobie. Jestem ciekawa Twoich kolejnych odmian. Ja go dałam na moją kwietną łąkę.Orlik bardzo ciekawy. A te żółcienie i oranże faktycznie pięknie rozjaśniają rabaty

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiolu, widzę że uzbierałaś już sporo pięknych i ciekawych roślin.
    Ja mam pecha do trójlistów... rosną u mnie już chyba 4 lata, i tylko w zeszłym roku zakwitł jeden... a mam tez trzy odmiany.
    W tym roku nie zakwitły, ale ciesze się że w ogóle są.

    OdpowiedzUsuń
  3. Goryczki piękne masz, na moje oko są jednakowe, ale ja się nie bardzo na nich znam, moje były zjadane przez ślimaki i przestałam je sadzić. I podoba mi się Veronica gentianoides, nie widziałam jej chyba jeszcze, siadają na niej motyle?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ u Ciebie różności i wszystkie tak pięknie kwitną. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń